انتخابات

۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 996440

صفحه آرایی چیست؟

رپرتاژ آگهی

مترجمان و نویسندگان فعال در حوزه کتاب و مقاله به احتمال زیاد با مفهوم صفحه آرایی کتاب آشنا هستند.

صفحه آرایی چیست؟

اولین عاملی که خواننده را به انتخاب کتاب و مطالعه آن ترغیب می‌کند ف‌آرایی و ظاهر آن است. برای صفحات کتاب باید به اندازه‌ای زیبا باشد که خواننده در نگاه اول جذب شود. در یک تعریف ساده باید بدانید که هنر چیدمان و طراحی درست متن و تصاویر در تولید کتاب، صفحه‌آرایی یا book layout نامیده می‌شود. مجموعه بزرگ طرح کهن به کمک تیم طراحی رفه‌ای آمادگی لازم برای ارائه خدمات به مشتریان خود را دارد.

آشنایی با مفهوم صفحه آرایی کتاب

قرار دادن و تنظیم متن، تصاویر و المان‌های گرافیکی در یک صفحه نرم‌افزاری و چاپ آنها صفحه‌آرایی نامیده می‌شود. بخش‌های مختلفی مانند انتخاب فونت، تعیین شماره صفحه، میزان فاصله از حاشیه‌ها، افزودن طرح‌های گرافیکی، انتخاب مکان مناسب برای قرارگیری تصاویر، تعیین فاصله بین خطوط و نقل قول‌ها بخش‌های کلیدی در صفحه‌آرایی هستند. باید بدانید که ایجاد توازن، قرارگیری صحیح عناصر در یک صفحه و افزایش خوانایی متن هدف اصلی book layout است.

اهمیت صفحه آرایی

برخی کتاب‌ها علی‌رغم ترجمه عالی و مفهوم خوب، مدت‌های طولانی در قفسه و ویترین کتابفروشی‌ها باقی می‌مانند. اغلب فعالان حوزه چاپ و نشر، نویسندگان و مترجمان می‌دانند جذب مخاطب اولین عامل برای افزایش فروش است. اما راهی برای تضمین فروش کتاب و مجلات وجود دارد؟ بله، انتخاب فونت مناسب و ایجاد توازن از طریق صفحه‌آرایی علاوه بر افزایش زیبایی ظاهری کتاب و مقالات میزان فروش آنها را بیشتر می‌کند. صفحه‌آرایی به شما کمک می‌کند تا با رعایت فاصله استاندارد بین خطوط و حاشیه‌ها میزان کاغذ مصرفی برای چاپ کتاب را کاهش دهید.

پایه و اصول صفحه آرایی

تیم طراحی مجموعه طرح کهن به‌خوبی می‌داند انتخاب رنگ، کنتراست، رعایت سلسله مراتب، ایجاد تعادل بین اجزای متقارن و نامتقارن و غیره در حفظ ساختار کلی صفحات یک کتاب نقش کلیدی دارند. به همین دلیل تیم طراحی این مجموعه خود را موظف به رعایت اصول زیر می‌داند:

سلسله مراتب

در تعریف ساده باید بدانید سلسله مراتب به معنی استفاده از عناصر در یک صفحه بر اساس میزان اهمیت آنها است. بر اساس این قانون و برای جذب مخاطبان بزرگ‌ترین عنصر باید در راس سلسله مراتب قرار بگیرد. ایجاد کنتراست یکی دیگر از عواملی است که در افزایش توجه مخاطب نقش مهمی بازی می‌کند. بدون استفاده از کنتراست نمی‌توان از یک عنصر خاص برای جذب مخاطب کمک گرفت.

آشنایی با مفهوم صفحه آرایی کتاب

تعادل و تقارن

در اصول صفحه آرایی کتاب یک طرح متعادل باید شامل تقارن، تقارن شعاعی یا ناتقارن باشد. با ایجاد توازن بین عناصر متقارن و نامتقارن رعایت اصول صفحه‌آرایی آسان‌تر می‌شود. البته در برخی موارد برای جذب بیشتر مخاطب استفاده از اجزای نامتقارن در طراحی اولویت بیشتری پیدا می‌کند.

همترازی برای افزایش خوانایی

اگر به دنبال راهی برای بهبود چیدمان و افزایش خوانایی متن کتاب خود هستید همترازی را فراموش نکنید. در صفحه‌آرایی دو تراز اصلی با نام تراز لبه و تراز وسط وجود دارد. در مواردی که عناصر باید در قسمت بالا، پایین، چپ یا راست تراز شوند باید از ترازبندی لبه استفاده کرد. استفاده از تراز وسط نیز برای بخش‌های کوچک مانند عناوین، نمادها، محتواهای بصری و تصاویر ضروری خواهد بود.

مجاورت

عناصری که در کنار هم قرار می‌گیرند و از نظر بصری با هم در ارتباط هستند مجاور نامیده می‌شود. در صفحه آرایی کتاب رعایت اصل مجاورت اهمیت زیادی دارد؛ زیرا، می‌تواند مخاطب را از ارتباط بین تصاویر و عناصر مختلف مطلع کند.

عناصر اصلی صفحه آرایی کتاب

تیم طرح کهن برای اینکه بتواند از طریق رعایت اصول و استانداردهای صفحه‌آرایی تاثیر بیشتری بر مخاطب گذاشت شناخت عناصر موثر book layout را مهم می‌داند. اصلی‌ترین عناصری که به کمک آنها می‌توانید عملکرد بهتری در جذب مخاطب به خود داشته باشید شامل موارد زیر هستند:

متن

پاراگراف‌ها و تیترها اجزای اصلی تن هر صفحه را تشکیل می‌دهند. انتخاب مکان مناسب برای جاگذاری عناصر متنی در افزایش خوانای آن‌ها نقش کلیدی دارد. توجه به فاصله بین سطرها، شکل ظاهری پاراگراف‌ها، محل قرارگیری پاراگراف یا آخرین خط هر ستون، طراحی مکان مناسب برای تیترها، انتخاب صحیح فونت و تعیین تعداد کلمات در هر پاراگراف ‌مهم‌ترین بخش‌های صفحه‌آرایی عناصر متنی هستند.

عناصر اصلی صفحه آرایی کتاب

تصاویر

استفاده از تصویر یا نقشه انتقال مفهوم را ساده‌تر می‌کند. اگر تصاویر در جایی مناسب قرار نگیرند نقش آنها در انتقال مفهوم و جذب مخاطب کمرنگ می‌شود. توجه داشته باشید که انتخاب تصاویر باید بر اساس گروه سنی مخاطب و نوع محتوا انجام شود. تیم صفحه آرایی کتاب در مجموعه طرح کهن از طریق یافتن نقطه توازن میان تصاویر و متن در کنار افزایش میزان خوانایی متن، درک آنها را آسان‌تر می‌کند.

خطوط

کلمات، سطرها و پاراگراف‌ها فضای خاکستری را در صفحات ایجاد می‌کنند. اگر فاصله پاراگراف‌ها و ستون‌ها کم باشد یا از فونت مناسب استفاده نشود فضای خاکستری برجسته و بزرگ می‌شود. این عوامل بر خوانایی صفحات کتاب تاثیر منفی می‌گذارد. تیم طرح کهن به‌خوبی می‌داند که در زبان فارسی حروف دارای ساختار عمودی زیادی وجود دارد؛ پس, بر انتخاب فاصله مناسب بین خطوط تاکید بیشتری می‌کند. زیرا، فاصله کم بین خطوط رابطه مستقیمی با کاهش خوانایی متن دارد.

چرا باید از خدمات طرح کهن استفاده کنیم؟

با توجه به افزایش مجموعه‌های فعال در حوزه طراحی و صفحه‌آرایی کتاب چه دلایلی وجود دارد که استفاده از خدمات مجموعه طرح کهن را تمایز می‌کند؟ توجه به ویژگی‌هایی زیر برای آشنایی با نقاط مثبت این مجموعه مفید خواهد بود:

  • ارائه خدمات صفحه‌آرایی انواع کتاب‌های جیبی، رقعی، وزیری، رحلی و غیر
  • استفاده از تیم حرفه‌ای و مجرب
  • کارنامه کاری قوی
  • طرح‌های متنوع و قیمت مناسب
  • تیم مشاوره و پشتیبانی قدرتمند
  • استفاده از ابزارهای نوین طراحی

سفارش طراحی کاتالوگ آنلاین

برای طراحی کاتالوگ دیگر نیازی به مراجعه حضوری نیست چرا که کل روند کار به شکل آنلاین و غیر حضوری ‏قابل انجام است. تنها کافیست وارد صفحه ثبت سفارش شده و گزینه های مختلف را با اطلاعاتی که از شما ‏خواسته شده پر کنید. سفارش به شکل آنلاین به دست طراحان ما که از برترین های کشور هستند می رسد تا ‏فورا روند انجام طراحی شروع شود. بنابراین روند کار سریعتر شده و شما هم نیاز نیست در صف طولانی منتظر ‏باقی بمانی. میتوانید سفارش طراحی کاتالوگ خود را به تیم حرفه ای طرح کهن بسپارید.

صفحه آرایی حرفه ای

طرح کهن با استفاده از نرم‌افزارهای مدرن و تیم طراحی قدرتمند مرحله book layout را بر اساس نیاز شما انجام می‌دهد. این مجموعه هرگز از طرح‌های کپی سایر رقبا استفاده نمی‌کند. قبل از انجام فرآیند صفحه‌آرایی اقدامات لارم برای شناخت جامعه هدف را انجام می‌دهد. انتخاب رنگ، فونت و تعیین محل مناسب برای قرارگیری تصاویر، متن و غیره نیز بر اساس سلیقه مخاطب انجام می‌شود.

چرا باید از خدمات طرح کهن استفاده کنیم؟

صفحه آرایی شیک

به دلیل اینکه، کتاب‌ها از نظر متن و محتوا با هم متفاوت هستند استفاده از قالب یکسان برای صفحه‌آرایی همه آنها عاقلانه نیست. تیم حرفه‌ای طرح کهن با تسلط به نرم‌افزارهای نوین طراحی و رعایت استانداردهای layout می‌تواند صفحه‌آرایی را بر اساس محتوای کتاب انجام دهد. هیچ محدودیتی در ارائه طراحی‌های شیک برای کتاب‌های نفیس نداریم. پس می‌توانید به خدمات این مجموعه اعتماد کنید. میتوانید سفارش صفحه آرایی و طراحی مجله خود را به تیم طرح کهن بسپارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.